حجتالاسلام والمسلمین مهدی احدی از اساتید حوزه علمیه با اشاره به وجود احادیث فراوان در اثبات امامت امیرالمؤمنین علی(ع) در منابع فریقین، اظهار داشت: روایات صحیح در این مورد در کتب روایی اهل سنت و شیعه بسیار است و در اینجا به چند نمونه از احادیث نقلشده توسط علمای اهل سنت اشاره میکنیم.
استاد حوزه علمیه افزود: در کتابهای معتبر اهل سنت مانند «الکامل» ابن عدی در قرن چهارم و «تاریخ مدینه دمشق» ابن عساکر در قرن ششم، حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که حضرت فرمود: «خداوند به من درباره علی وحی کرد که او آقای مسلمانان و امام پرهیزگاران و پیشوای سپیدیرویان (مومنان) است.» این حدیث، نص صریح بر افضلیت و امامت حضرت علی (ع) است.
وی تأکید کرد: همچنین خوارزمی در کتاب «مناقب» حدیث قدسی معروفی را از عبدالله بن مسعود نقل میکند که بر اساس آن، خداوند متعال به حضرت آدم (ع) فرمود: «به عزت و جلالم سوگند، اگر نبود دو بندهای که اراده آفریدن آنها را در دار دنیا دارم، تو را نمیآفریدم.» و هنگامی که آدم (ع) سر برداشت، بر عرش نوشته دید: «لا اله الا الله، محمد نبی الرحمة، علی مقیم الحجة...». این حدیث به وضوح بر جایگاه رفیع و امامت بلافصل حضرت علی (ع) دلالت دارد.
حجتالاسلام والمسلمین احدی خاطرنشان کرد: در روایت دیگری که خوارزمی از ابوحمراء (از صحابه) نقل کرده، پیامبر (ص) فرمودند: «در شب معراج دیدم بر پایه عرش نوشته شده: من بهشت عدن را آفریدم، محمد برگزیده من است که او را با علی تأیید و یاری کردم.» همچنین حدیثی از رسول خدا (ص) نقل شده که فرمود: «جبرئیل بر من نازل شد در حالی که دو بال خود را گشوده بود، بر یکی نوشته بود: لا اله الا الله، محمد النبی و بر دیگری نوشته بود: لا اله الا الله، علی الوصی.» این احادیث، کلام الهی و گواهی آشکار بر وصایت و امامت امیرالمؤمنین علی(ع) است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی دیگر از منابع اهل سنت اظهار کرد: ابن عباس از پیامبر (ص) نقل کرده که حضرت فرمودند: «اگر همه مردم بر محبت علی بن ابیطالب (ع) اجتماع میکردند، خداوند جهنم را خلق نمیکرد.»، بنابراین با توجه به این حجم از آیات و روایات معتبر و آثار بیبدیلی مانند نهجالبلاغه، باید از کسانی که راهی غیر از راه آن حضرت پیمودند پرسید: در قیامت چه پاسخی برای رسول الله (ص) دارند؟




نظر شما